Як навчити дитину переказувати текст.



Переказ – це зв’язне виразне відтворення прослуханого тексту. Це не передача тексту напам’ять, не механічне заучування, в ньому мають бути присутні елементи творчості.
Для дітей, переказ – це найбільш легкий тип мовної діяльності, так як дитина викладає готове зміст і користується готової мовної формою.
Чим корисний переказ?
Навчання переказу сприяє збагаченню словникового запасу, розвитку сприйняття, пам’яті та уваги. При цьому вдосконалюється структура мови і вимови, засвоюються норми побудови речень і цілого тексту.
Дошкільнята, як правило, люблять розповідати знайомі казки, переказувати прочитане, передавати зміст мультфільму. Але переказуючи, вони часто плутають факти і їх послідовність, не завжди утримують логіку подій. Тому переказувати треба дитину навчити.
Як вибрати текст для навчання?
Для занять слід вибрати легкі та цікаві для дитини тексти. Підійдуть твори К. Ушинського, В. Біанкі, Н. Сладкова, Л. Толстого, Е. Чарушина та ін. Крім художньої цінності слід врахувати обсяг твору, чітко виражені початок, середину і кінець сюжету, знайому лексику, короткі лаконічні фрази, доступну пряму мова. На початковому етапі роботи використовуються невеликі тексти (5-7предложеній), надалі їх обсяг збільшується в міру зростання мовної можливості дитини.
Як працювати з текстом?
Ви виразно читаєте текст.
Обговорюєте його з дитиною, чи все йому зрозуміло, пояснюєте незрозумілі слова.
Питаєте: чи зрозумів дитина, хто головний герой? Чому розповідь назвали саме так?
Далі дитина повинна розповісти, що йому найбільше сподобалося в оповіданні.
Бесіда за змістом.
Наприклад, у Вас наступний текст:
Ходили хлопці по лісі. Знайшли під кущем їжака. Він зі страху кулькою згорнувся. Спробуй-но, візьми його руками – скрізь голки стирчать. Закатали хлопці їжака в шапку, і додому принесли. Дали йому молока. Розвернувся їжак і почав їсти молоко. Поїв і знову кулькою згорнувся. А хлопці чимось іншим зайнялися, зазівалися – їжачок і втік назад, до себе, до лісу.
Ви починаєте ставити дитині питання, він повинен відповідати повним пропозицією.
Де ходили хлопці? (Хлопці ходили по лісі).
Кого вони знайшли? (Вони знайшли їжака).
Де сидів їжак? (Їжачок сидів під кущем).
Що зробив їжачок зі страху? (Їжачок згорнувся кулькою).
Чому діти не укололися, коли брали їжака? (Вони закатали його в шапку).
Що вони йому вдома дали? (Вдома діти дали їжаку молока).
Що було далі? (Їжачок почав їсти молоко, потім знову згорнувся. Поки діти грали, побіг у ліс).
Повторно читаєте розповідь за допомогою дитини.
Ходили хлопці по… (лісі).
Знайшли під кущем… (їжака).
Він зі страху згорнувся… (кулькою).
Закатали діти їжака в… (шапку).
І принесли їжака… (додому).
Дали йому… (молока).
Розвернувся їжаки і почав їсти… (молоко).
А потім втік в… (ліс).
У висновку дитина переказує текст самостійно.
На початкових етапах навчання переказу можна додати розглядання сюжетних і предметних картинок. Вони допоможуть дитині створити внутрішній мовної план висловлювання, дозволять послідовно і легко передати зміст почутого.
Сюжетні картинки викладаються після прочитання тексту в довільному порядку. Дитина повинна розібратися в послідовності подій і викласти картинки по порядку. Потім він переказує текст, дивлячись на картинки. Робота з сюжетними картинками навчить дитину виділяти основні моменти розповіді.
Предметні картинки викладаються по ходу читання тексту. Після прочитання, показуючи на кожну картинку, Ви просите пригадати, про що йшлося в пропозиції. Далі йде робота з текстом, і дитина пробує його самостійно переказати.
Також замість картинок, для переказу, використовуються схеми піктограми. Після прочитання тексту Ви з дитиною викладаєте зі схем доріжку в потрібній послідовності, працюєте з текстом. Дитина, спираючись на схеми, переказує текст. Подібні схеми зручні тим, що їх нескладно намалювати самому до будь-якого розповіді, який Ви підберете для заняття.
Поступово від картинок і схем слід відходити. Звертайте увагу, щоб дитина обов’язково при переказі вживав дієслова і прикметники. Інтонацією виділяйте їх у тексті: будиночок був з черепичним дахом, довга хворостина . бурхлива річка.
Зазвичай у дошкільнят практикується два види переказу: детальний або близький до тексту. Але якщо у Вас «сильний» дитина і заняття йому подобаються, спробуйте позайматися з ним наступними видами переказу: переказ зі зміною особи оповідача, не від першої, а від третьої особи, переказ за аналогією з заміною місця і часу дії, переказ деяких фрагментів, переказ за ролями, переказ ланцюгового тексту:
В саду росла береза.
Під березою стояла лавка.
На лавці сидів Діма.
Діма побачив кішку.
До ланцюговому тексту Ви можете самі швидко малювати символи або схеми.
Багатьом дітям подобається творчий переказ – переказ тексту і його продовження з додаванням фактів і подій з життя героїв, складання розповіді з декількох текстів на задану тему, складання розповіді з продовженням.

Комментариев нет:

Отправить комментарий